Funkcjonalność Odoo 10.0
Poniższy wykaz zawiera tylko wybrane funkcjonalności systemu Odoo. Opisanie pełnej funkcjonalności nie jest możliwe ze względu na stale powiększającą się liczbę dostępnych modułów. W przypadku braku w wykazie potrzebnej ci funkcjonalności bardzo prosimy o skonsultowanie się z naszą firmą.
Uwaga do wersji 9.0 i 10.0: W najnowszych
wersjach
Odoo niektóre zaawansowane funkcjonalności przygotoawne przez firmę
Odoo są dostępne tylko dla klientów korzystających z odpłatnego
wsparcia firmy Odoo według kontraktu Enterprise. Zdecydowaną większość
tych funkcjonalności mamy w postaci własnych gotowych modułów lub
jesteśmy w stanie pokryć własnymi nowymi modułami.
Dane ogólne ERP
- Partnerzy (Klienci i Dostawcy) grupowani w hierarchicznych kategoriach.
- Partnerzy mogą mieć wiele adresów (główny, dla dostaw, dla faktur) i kontaktów (do konkretnych pracowników klienta lub dostawcy).
- Produkty przypisywane do hierarchicznych kategorii.
- Produkty mogą stosować różne jednostki i opakowania zbiorcze oraz palety.
- Cenniki wyliczane według formuł.
- W każdym obiekcie (kient, produkt, faktura, sprawa...) można dopisywać komentarze, załaczniki, korespondencję.
CRM
- Sygnały, Szanse, Rozmowy telefoniczne i Reklamacje to elementy funkcjonalności, które służą do rejestrowania zdarzeń związanych z klientami lub do prowadzenia korespondencji mailowej z klientami. W dalaszej części opisu elementy te będziemy nazywać sprawami.
- Sprawy mogą być przydzielone do Zespołu sprzedaży.
- Sprawy mogą być podzielone wg różnych kategorii (wg własnych definicji).
- Sprawa może mieć różne etapy wykonania (wg własnych definicji).
- Sygnały i Reklamacje mogą być związane z adresem mailowym, co spowoduje, że wiadomość przysłana na ten adres automatycznie utworzy Sygnał lub Reklamację. Natomiast dalsza korespondencja z klientem w ramach tej sprawy będzie pamiętana w historii tej konkretnej sprawy.
- W systemie można zdefiniować reguły, wg których system będzie sam automatycznie zmieniał niektóre parametry spraw w zależności od stanu sprawy lub braku działań. Reguły mogą również służyć do automatycznego wysyłania wiadomości w reakcji na stany sprawy.
- Sprawy są powiązane z konkretnym klientem i mogą być powiązane z konkretnym dokumentem np. w przypadku reklamacji faktury z konkretną fakturą.
- Spotkania związane z klientami są automatycznie prezentowane w kalendarzu.
- System posiada funkcjonalność automatycznej segmentacji klientów lub dostawców wg wielkości obrotów z danym partnerem. Segmentacja może być stosowana w regułach lub raportach.
- Narzędzie do uproszczonego tworzenia klienta i oferty ze spraw związanych z szansami sprzedażowymi.
Sprzedaż
- Predefiniowane cenniki sprzedażowe przypisane do klientów.
- Przygotowywanie ofert sprzedaży wg cenników.
- Konwertowanie oferty do zamówienia sprzedaży.
- Powiązania zamówienia sprzedaży z fakturami i dokumentami wydań magazynowych.
- Umowy sprzedażowe.
- Masowe fakturowanie. Umowy sprzedaży cyklicznej.
- Funkcjonalność faktur korygujących (wg polskich zasad tylko w polskiej lokalizacji).
- Funkcjonalność faktur Pro-forma i zaliczkowych.
- Definiowanie sposobu automatycznego tworzenia faktur: z zamówienia lub z wydania magazynowego.
- Możliwość automatycznego generowania powtarzalnych zamówień sprzedaży lub faktur. Na przykład co miesiąc. Możliwość uzależniania cen na takich fakturach od innych czynników.
- Automatyczne tworzenie zapisów księgowych przy zatwierdzaniu faktur.
- Sprzedaż detaliczna z wykorzystaniem skanera kodów kreskowych i konektora do drukarki fiskalnej.
- Obliczanie prowizji dla przedstawicieli handlowych
- Opcja wyliczania VATu wliczonego w cenę
- Wbudowany sklep internetowy z konektorami do płatności on-line
- Integracja z zewnętrznymi sklepami internetowymi (Magento, Prestashop).
- Konektor do systemów EDI
- Sprzedaż w restauracji z obsługą zamówień do kuchni i płatności.
Mobilny
terminal kelnerski.
Zakupy
- Predefiniowane cenniki zakupowe przypisane do dostawców.
- Tworzenie zapytań ofertowych
- Konwertowanie zapytań ofertowych do zamówień zakupu.
- Przy wykorzystaniu planisty MRP automatyczne tworzenie zamówień ze stanów minimalnych lub z zamówień sprzedaży.
- W zamówieniach zakupu możliwość stosowania nazw i kodów towarów nadanych przez dostawcę.
- Opcja wyliczania VATu wliczonego w cenę
Magazyn
- Magazyny podzielone na strefy magazynowe. Możliwość
skonfigurowania alejek, regałów i półek paletowych dla magazynów
wysokiego składowania.
- Stany rzeczywiste i wirtualne. Stan wirtualny = Stan rzeczywisty + Planowane przyjęcia – Planowane wydania.
- Podział dokumentów magazynowych na PZ, WZ, MM z obsługą
czyynikiem kodów kreskowych.
- Dokumenty PZ zintegrowane z zamówieniami zakupu.
- Dokumenty WZ zintegrowane z zamówieniami sprzedaży.
- Wszystkie operacje magazynowe są oparte o dwustronne zapisy. Ta funkcjonalność w połączeniu z wirtualnymi strefami magazynowymi jest specyficzną cechą Odoo.
- Wszystkie operacje magazynowe mogą być odzwierciedlane automatycznie w zapisach księgowych po przypisaniu kont do stref magazynowych.
- Inwentaryzacja połączona z zapisami księgowymi. Możliwość
inwentaryzacji czytnikiem kodów kreskowych.
- Możliwość stosowania numerów partii produkcyjnych z funkcjonalnością śledzenia wprzód i wstecz.
- Możliwość stosowania numerów partii magazynowych dla zestawu różnych produktów (np. transportowanych w jednym kontenerze) z funkcjonalnością śledzenia wprzód i wstecz.
- Możliwość wypożyczania produktów do zewnętrznych magazynów wirtualnych.
- Zarządzanie datami przydatności
- Konektor do firm kurierskich.
MRP (planowanie materiałowe)
- Automatyczne tworzenie zapotrzebowań i ich realizacja przez generowanie zamówień produkcji lub zamówień zakupu.
- Uwzględnianie czasów dostaw i produkcji.
- Zapotrzebowanie może działać wg zasad:
- „na zamówienie” - automatycznie według zamówień sprzedaży,
- „na zapas” - automatycznie według stanów minimalnych (z ustawieniem stanu maksymalnego i wielokrotności zamawiania),
- ręcznie według analizy stanów
magazynowych i prognoz sprzedaży. Moduł gruntownie udoskonalony przez
firmę OpenGLOBE. (MPS, Master Procurement Schedule - stock_planning)
Produkcja
- Zestawienia materiałowe (BoM), które mogą być wielopoziomowe.
- W zestawieniu materiałowym można definiować marszruty zawierające operacje produkcyjne powiąane z materiałami do zużycia.
- Możliwość rejestrowania produktów ubocznych (np. odpadów). Może
to służyć do dekompletacji.
- Zapotrzebowanie (z MRP) może automatycznie tworzyć zamówienie produkcji na podstawie zestawień materiałowych, marszrut i centrów roboczych.
- Możliwość rejestrowania czasów operacji produkcyjnych.
- Sprzedawca w zamówieniu sprzedaży może definiować właściwości, które będą uwzględniane przy wyborze zestawienia materiałowego w trakcie automatycznego tworzenia zamówienia produkcji. Tę funkcjonalność można wykorzystywać do określania np. koloru produktu.
- Automatyczne zapisy księgowe dla zużytych materiałów i produktów gotowych.
- Wyliczanie kosztów materiałowych i osobowych produktów gotowych tylko w polskiej lokalizacji.
- Wyliczanie nakładów niemateriałowych poprzez centra kosztowe .
- Mamy duże doświadczenie w dopisywaniu funkcjonalności planowania produkcji według dostępności zasobów. Rzowijamy własne rozwiązania APS - Advanced Planning System (Zaawansowane Planowanie Produkcji).
- Wprowadzamy do Odoo elementy MES - Manufacturing Execution System
(System Realizacji Produkcji)
Projekty (np. sprzedaż usług)
- Projekty wielopoziomowe
- Przeglądanie zadań w interaktywnym kalendarzu i interaktywnym wykresie Gantta.
- Przekazywanie zadań podwładnym lub przełożonym.
- Rejestrowanie zaangażowania każdego pracownika w zadaniach projektów w postaci karty czasu pracy.
- Tworzenie faktur na podstawie kart pracy
- Zarządzanie finansowe projektami przy wykorzystaniu centrów kosztowych
- Narzędzia do organizacji indywidualnego czasu pracy pracownika w korelacji z zadaniami przydzielanymi z różnych źródeł.
Księgowość
- Księgowość podstawowa oparta o tradycyjny plan kont. Plan kont może być zwielokrotniony poprzez zdefiniowanie raportowych planów kont. Dzięki tej funkcjonalności możemy mieć jeden układ planu kont do celów sprawozdawczości ustawowej a drugi do sprawozdawczości wobec właścicieli.
- Dodatkowa księgowość analityczna oparta o centra kosztowe.
- Automatyczne tworzenie zapisów przy:
- Tworzeniu faktur,
- Zatwierdzaniu dokumentów magazynowych (również przy zamówieniach produkcji i przy inwentaryzacji),
- Wprowadzaniu wyciągów bankowych i prowadzeniu raportów kasowych.
- Wyliczaniu amortyzacji,
- Zdefiniowaniu automatycznych powtarzalnych zapisów księgowych.
- Z większością automatycznych zapisów księgowych można powiązać automatyczne zapisy na centrach kosztowych.
- Ewidencja środków trwałych. Moduł gruntownie udoskonalony przez firmy OpenGLOBE.
- Ewidencja środków obrotowych według cen ewidencyjnych, przeciętnych, zakupu (FIFO) lub z podziałem na partie.
- Wielowalutowość. Automatyczny import kursów walut co noc ze stron NBP. Dostosowanie wykonane przez OpenGLOBE opublikowane w Launchpad.
- Możliwość automatycznego generowania faktur, na przykład kosztowych, przysyłanych co miesiąc za energię elektryczną, gaz, telefony.
- Obsługa wyciągów bankowych z możliwością ich importu. Dostosowanie importu do konkretnego banku do wykonania przez firmę konsultacyjną. Obecnie mamy dostępne własne rozwiązanie konektora do ING WebService.
- Definiowanie płatności i ich eksport do konkretnego systemu bankowości elektronicznej. Dostosowanie eksportu do konkretnego banku do wykonania przez firmę konsultacyjną. Obecnie mamy dostępne własne rozwiązanie konektora do ING WebService.
- Funkcjonalność kasy (dokumenty RK, KP i KW dostępne w polskiej lokalizacji)
- Automatyczne wyliczanie podatków VAT i przypisywanie ich do rejestrów podatkowych. Pełna funkcjonalność przygotowana w polskiej lokalizacji. Eksport deklaracji VAT-7 i VAT-UE do formularzy interaktywnych Ministerstwa Finansów co umożliwia wysyłanie deklaracji z podpisem elektronicznym.
- Generowanie plików JPK w Polskiej lokalizacji.
- Wydruk Rejestru sprzedaży i zakupu VAT. Dostępny w polskiej lokalizacji.
- Wydruk CIT-8 (w polskiej lokalizacji).
- Wydruk CMR
- Deklaracja Intrastat
- Funkcjonalność zamykania roku wg polskich zasad (w polskiej lokalizacji)
- Wydruki Rachunku Zysków i Strat oraz Bilansu (w polskiej lokalizacji).
Finanse
- Kontrola płatności i zobowiązań.
- Budżetowanie.
- Raportowanie finansowe i kilka systemów do tworzenia własnych raportów.
- Interaktywne raporty analityczne
Kadry i wynagrodzenia (płace)
- Rejestracja obecności pracowników
- Ewidencja urlopów
- Ewidencja i rozliczanie delegacji
- System wynagrodzeń z księgowaniem dostosowany do polskich warunków
Moduły branżowe
- Sklep detaliczny - dalszy rozwój stanowiska kasowego w standardzie wersji 9.0. Obsługa drukarli fiskalnej w polskiej lokalizacji.
- Restauracja - gruntownie rozbudowana w standardzie wersji 9.0, Mobilny terminal kelnerski, rozkład sal, dzielenie zamówień i rachunków, drukowanie zamówień do kuchni, obsługa płatności. Obsługa drukarki fiskalnej w polskiej lokalizacji.
- Hotel
- Biblioteka
- Księgarnia
- Szpital
- Flota samochodowa - zarządzanie
- Produkcja chemiczna (oznakowanie CLP i ADR według
standardów unijnych, oraz ostrzeżenia GHS).
- Sprzedaż sieciowa (Multilevel Marketing - moduł sale_mlm napisany przez OpenGLOBE).
Funkcje administracyjne
- Wielofirmowość
- Wielojęzyczność – Polskie tłumaczenie przygotowane przez społeczność (w tym firmę OpenGLOBE) jest dostępne publicznie w otwartych źródłach.
- Możliwość projektowania własnych obiegów dokumentów z wieloetapowym zatwierdzaniem np. zamówień zakupu.
- Definiowanie uprawnień użytkowników przez przypisanie ich do grup:
- Jako dostęp do menu (np. dostęp do menu Księgowość)
- Jako dostęp do obiektu z poziomami "odczyt", "zapis" lub "usuwanie" (np. dostęp do faktur)
- Jako dostęp do rekordu w tabeli (np. dostęp tylko do faktur własnego wydziału).
- Jako prawo do wykonywania czynności (np. prawo do zatwierdzania faktur).
- Jako prawo do wykonywania wydruków.
Interfejs użytkownika
- Przełączanie widoku pomiędzy listą, formularzem, wykresem, kalendarzem, diagramem, wykresem Gantta.
- Indywidulanie konfigurowalne filtry.
- Możliwość własnego definiowania wartości domyślnych dla pól
- Analityczne widoki działające podobnie jak OLAP.
- Konsole do oglądania stanu firmy na kilku panelach. Każdy panel może zawierać informacje z innych działów (np. produkcja, zakupy i reklamacje). Panel może wyświetlać dane w postaci wykresu.
- Konektory do serwisów Google (map, calendar i innych)
- Dostępny pod systemami Linux, Windows, MacOS i dowolnym innym przez przeglądarkę internetową.
Techniczne
- Wbudowana możliwość importów i eksportów do formatu CSV i Excela.
- Wydruki w postaci PDF, OpenOffice i innych.